2025 yılı, aksiyon rol yapma oyunları açısından oldukça iddialı bir yıl olarak karşımıza çıkıyor. Şu ana kadar Dragon Age Veilguard ile büyük bir başlangıç yapmışken, gelecek yıl çıkacak Kingdom Come Deliverance 2 ve Fable gibi önemli oyunların yanı sıra, bugünkü inceleme konumuzu oluşturan Avowed da dikkatleri üzerine çekiyor. Bu oyun, Fallout New Vegas, The Outer Worlds ve Pentiment gibi başarılı yapımların arkasındaki Obsidian Entertainment studio tarafından geliştiriliyor ve Xbox Game Studios altında çıkan ilk büyük fantasy oyun olma özelliğini taşıyor.
Bu hafta oynadığım önizlemede oyunun kapsamını tam olarak belirlemek bana mümkün olmasa da, Avowed'un dünyasının yazım kalitesi kadar göz alıcı olduğunu belirtmek istiyorum.
Önizleme süreci, karakter yaratımından ana görevlerin ilk aşamalarına kadar yaklaşık iki saat sürdü. Avowed, Pillars of Eternity serisinin bir yan ürünü olarak tasarlanmıştır ve mevcut oyunlarda keşfedilmemiş olan Living Lands bölgesinde geçiyor. Bu durum, Obsidian’a epik bir orijinal hikaye için temiz bir tuvali sunuyor. Oyunda karşılaştığımız Dreamscourge adı verilen bir hastalık, bölgede hızla yayılırken, bitkileri, hayvanları ve insanları prizmaya benzer bir mantarla etkileyerek delilik, öfke ve ölüme yol açıyor. Oyuncular, Aedyr İmparatoru’nun elçisi olarak oynuyorlar ki Aedyr İmparatorluğu, çevre toprakları işgal etme ve kolonileştirme konusunda derin bir tarihi geçmişe sahip.
Tabii ki, protagonistiniz bu büyülü dünyanın standartları açısından bile özeldir. Oyuncular, Tanrı benzeri bir karakter olarak tanımlanmakta ve yüzlerindeki renkli mantar oluşumlarıyla işaretlenmektedir. Genel olarak, tanrı benzeri statünüz ve Aedyr ile olan ilişkiniz, tanıştığınız insanlarda saygı ve şüphe uyandırıyor. Dreamscourge hakkında daha fazla bilgi edindikçe, taşıdığınız tanrı benzeri işaretlerin benzerliklerini fark etmek, oyunun ilk saatlerinde büyüyen bir varoluşsal korkuya yol açıyor.
Doğanın mutasyonları bir delilik mi yoksa ilahi bir güç mü? Bu, uzun ve karanlık bir tarihçeye sahip ince bir ayrım ve Avowed, bu gri alanda derinlemesine dalıyor. Oyunun ilk saatleri, kolonizasyonun şiddeti, saray entrikası, ruhsal vizyonlar, delilik ve dini coşku gibi pek çok anlatı temasını tanıtıyor. Bu temalar, destekleyici karakterlerle olan diyaloglarda ve çevrelerinde dağıtılmış etkileşimli bilgi parçalarıyla ortaya çıkıyor her bir kavram, doğal ve ilgi çekici bir şekilde açığa çıkıyor. Diğer yandan, diyalog ağaçlarında bu fikirleri araştırma ve dünya ya da arkadaşlarınız hakkında daha fazla bilgi edinme fırsatları mevcut, ve doğru istatistiklere sahip olduğunuzda kilitlenen özel yanıtlarla da zenginleştirilmiş durumda.
Avowed'da kesin sınıflar yok. Bunun yerine, oyuncular kazanılan beceri puanlarıyla dövüşçü, okçuluk ve büyücülük üzerine yeteneklerini serbestçe geliştirebiliyorlar. Ayrıca bir tanrı benzeri ağaç, arkadaşlarınızın becerilerini geliştirebileceğiniz bir sayfa ve puan yerleştirebileceğiniz klasik RPG özelliklerine sahip bir karakter sayfası mevcut. Ben sihir, sağlık ve hasarımı geliştirmeye odaklandım ve savaş tarzımı bulmakta biraz zaman harcadım. İki silah yüklemesi arasında anında geçiş yapabilir, ek yetenekler için açılır bir dairesel menü ve D pad üzerinde dört programlanabilir nokta ile yönetimini gerçekleştirebilirsiniz. Savaşın karmaşık olması, özellikle dev örümceklerle savaşırken, bu alışverişi yönetmeyi zorlaştırıyor ancak yeni silah ve araçlar envanterinize düzenli olarak ekleniyor ve farklı yapılarla deneme yapmak oldukça kolay.
Benim için her şey, sihirli bir değnek bulduğumda doğru hale geldi. Önizlemeyi, bir yüklemede yayı ve diğer yüklemede grimoire ve değnekle tamamladım ve kendimi gerçekten etkileyici bir savaşçı gibi hissetmeye başladım. Değnek, hızlı bir orta menzil silahı grimoirdaki yeniden yüklenebilir büyülerle ve yayımdaki uzun menzil kombinasyonu ile benim tercih ettiğim dövüş tarzım için oldukça iyi bir uyum sağlıyor. Ancak, sürdürülen toksik hasar alırken yayı çekememek biraz canımı sıktı bu her küçük hasar, karakterimin odak kaybetmesine neden oluyordu ve bu durumu renksiz dişleri olan sürüngen yaratıklarla savaşırken zor bir ders olarak aldım.
Bir RPG'de, her bölgeden çıkmadan önce her vazo, kutuyu kırmadan ve her yolu keşfetmeden geçemem. Avowed, bu davranışı, dünya inşası, iksirler, tuhaf hayvanlar, paralar ve Living Lands’in köşelerinde ve çatlaklarında gizlenmiş araçlar ile ödüllendiriyor. Ya da bazen, sadece etkileyici bir manzara. Her durumda, tam oyunun sakladığı sırları görmek için heyecanlanıyorum.
Ağustos ayında Xbox’ın Gamescom etkinliğinde de Avowed’u yaklaşık 45 dakika oynama şansım oldu. Önceden oluşturulmuş bir büyücü karakterle bir arama kurtarma görevine başladım ancak etkinliğin aceleci ve kamuya açık doğasında dolayı küçük bir kopma hissettim. Şimdi anlıyorum ki, eksik olan Karakter yaratımı.
Zengin karakter özelleştirmesi, RPG'lerin neden bu kadar sürükleyici ve duygusal olarak güçlü hissettirdiğinin büyük bir nedeni, ve Avowed’un son önizlemesinde bu sistemle oynama fırsatım oldu. Tanrı benzeri olarak karakterinizin yüzü, renkli mantar oluşumlarıyla dağınık bu detayların yerleşimini ve görünümünü değiştirmek oldukça keyifliydi ve karakterimin hikayesinin temellerinin hemen inşa edilmesine olanak tanıdı. Gözlerimin ve alnımın üzerine fuşya kelebek kanadı şekilleri kaplayan bir yüz seçtim ve kafamın üzerinde neon sırtların süzüldüğü bir taç oluşturacak şekilde karakterimi şekillendirmeye başladım. Tüm beklenilen özelleştirme mekanikleri mevcut, böylece her yüz özelliğinin boyutunu ve şeklini ayarlayabilir, saç stilini ve rengini, ten tonunu, vücut tipini, sesi, geçmişi, temel becerileri, zamirleri ve adı değiştirebilirsiniz. Kısacası, bu süreçle ruh halimin farklı yönlerini keşfetmeme olanak tanıdı.
Avowed ile ilgili bulmuş olmam zor olan hiçbir çirkin şeyi, yüreğim kabul etmiyor. Bu oyun, gerçekten de çok güzel bir şekil alıyor önizleme, geniş Ortaçağ manzaraları, parlayan psikedelik sporlar, gökkuşağı benekli hayvanlar ve son derece detaylı NPC’ler sergiliyor. Önizlemede özellikle cilt dokularıyla etkilendim Ana arkadaşımız Kai, yılan benzeri teal bir cilde sahip ve ateş başında sohbet ederken, ışığın pullarının üzerinde dans edişini izlemek oldukça keyifliydi. Belki de bir sürüngen tutkum oluşmaya başladı ya da belki de Avowed gerçekten çok güzel bir oyun en azından bir RTX 4070 Super ile çalıştığında.
Pillars of Eternity oyuncularının, gökkuşağı mantarını ve onun enfekte edici yollarını tanıyacaklarını biliyorum, ancak ben bu oyunları oynamadım. Avowed, Obsidian’ın karanlık fantezi evrenine olan girişimim oldu ve bu pozisyonda yalnız değilim. Obsidian’daki geliştiriciler, Avowed’un bir dizi oyuncu için Pillars oyunlarının ilki olacağını bilirler bu nedenle, sanat yönetmeni Matt Hansen ve üretim direktörü Ryan Warden, Ağustos ayında bu konuyu benimle paylaştılar.
Oyuncuların, zorunlu bir okuma olması gerektiğini hissetmelerini istemiyoruz, diyor Hansen. Bu nedenle yaptığımız her şey, kendi başına erişilebilir, eğlenceli ve keyifli olmalıdır. Sadece Avowed oynuyorsanız, iyi vakit geçireceksiniz. Ve bunun üzerine, küçük ipuçları ve belirgin referanslar eklemeye çalışıyoruz. Belirttiği gibi, bu yapı, belgeler, kitaplar ve hatta bazı tanıdık yüzlerin şekillerini alıyor. Hansen, Bu oyunun herkese eğlenceli olduğunu sağlamak için dünya o kadar zengin ki, bir oyuncuyu her noktada sokabilmek oldukça kolay. Ayrıca bunu Living Lands’i seçme nedenimiz olarak görmekteyiz. Burası henüz keşfedilmemiş bir alan sağlamaktadır, büyük bir özgürlük sunuyor.
Warden, Görev açısından bile, hikaye açısından zenginleştirmeye çalışıyoruz, fakat yeni bir oyuncu olarak tamamen kaybolmuş hissetmeyeceksiniz, diyor. Oyunda karakterlerin, belirli bir durumun geçmişi hakkında daha fazla bilgi vermek üzere size bilgi sunma fırsatının bulunduğunu belirterek, konuşma sırasında terimleri öğrenmenize olanak tanıyan bir lore ipucu özelliği bulunuyor. (Bu durum, Pillars of Eternity 2 Deadfire'da da mevcut olduğu için, adeta bir meta selamı gibi.)
Hansen ve Warden ayrıca oyunun tam kapsamı ve yapısı hakkında birkaç düşünce paylaştı bu, iki saatlik bir önizlemeyle aktarılamıyor.
Oyun, Outer Worlds ile benzer bir yapılandırmayla düzenlendi açık bölgelere sahip ve bu yapılar, sürekli bir açık dünya yerine olmakta. Bu, ana hikayenin kritik yolu daha odaklı olmasına ve önemli anların garip bir tempoda geçmemesine olanak tanırken, oyunculara seçim özgürlüğü tanıyor. Yan görevler ve keşif özgürlüğü sağlarken, bölgelerin küçük olmasına da dikkat ediyor. Yapılacak çok şey var dolayısıyla, sadece sembolik işaretleri kontrol etmekle kalmıyorsunuz. Her şey, el yapımı tekrar kullanım yok! diyor Warden.
Hansen da bu görüşü destekleyerek, Keşfedilecek çok şey var, ancak keşfetmediğiniz için de cezalandırılmıyorsunuz. Ben artık yaşlı bir adam oldum 120 saat süren bir oyunda harcama isteğim kalmadı. Oyunumuzda nispeten hızlı bir şekilde ilerlemenin yollarını seviyorum. Ya da bazı oyun sürelerini altı kat daha uzun süre olarak oynadım, çünkü ayrıntılara dalmak hoşuma gitti. Bu da güzel bir kolaylık oldu, şeklinde ekliyor.
Oyun, istediğiniz kadar uzun olabiliyor, diyerek Warden sözünü tamamlıyor.
Avowed, 18 Şubat 2025’te Steam ve Xbox Series X/S platformlarına çıkış yapacak.